Valpkurs och skogsrunda i snön

Igår var vi på valpkurs som vi är varje torsdag. Vi började med targetplatta och lilla Lakrits fick visa hur man gjorde, vi har ju tränat det innan. Han var så duktig så. Sen när dom andra lärde in targetplattan tränade vi på att ha den på avstånd så att han sprang bort till den ungefär 2,5 meter bort. Det gick bra det med. Efter det tränade vi på Varsågod. Vi lade en godis på marken och höll hunden i halsbandet, när hunden tog ögonkontakt sa man Varsågod! och så fick dom ta godisen. Det var lite svårt i början tyckte Lakrits men i slutet lossnade det.
Efter Varsågod! gick vi ut och tränade på att skvallra, det gick ut på att när man till exempel var ute och gick med sin hund och man mötte en annan hund så skvallrar hunden genom att först fästa blicken på den mötande hunden och sen komma tillbaka till föraren istället för att börja dra fram till den andra hunden. Sen tränade vi inkallning med targethand, det gick jättebra och det var faktiskt väldigt smart. Till sist tränade vi på sitt igen, det gick bra men jag och Lakrits kom inte så långt, jag måste träna lite hemma också. Inte bara träna massa annat, även om det är mycket roligare. (Haha, just nu ligger Sixten på rygg i biabädden och morrar och gnyr i sömnen. Han är så sööt. Lakrits bara: va gör du??)
Jag glömde skriva att jag och Sixten tränade lite agility innan kursen. Vi körde en dubbelbox och tränade lite bakombyte, framförbyte och blindbyte. Det gick bra fast han var väääldigt seg. Jag testade att springa bredvid ett hinder  utan bom med Lakrits bredvid mig (han skulle då ta hindret) och det gick jättebra. Han lär sig snabbt på båda sidor.
Idag var vi ute och gick i skogen när det snöade, som det har gjort hela dagen. Helt plötsligt när vi vände oss om så hittade vi inte Sixten, så tittar vi in i skogen. Då står han där, 20 meter in, och glor på oss som ett fån. Han fick gå i koppel resten av rundan, världens mest nonchalanta* sheltie.
Igår var Ebba och veterinären men sitt ben som hon har varit halt i. Det visade sig att hon hade ett bogfel. Tydligen vanligt hos labradorer.
Innan jag slutar tänkte jag ladda upp några bilder från i onsdags när vi var i skogen.

Bild 1: Den långa, långa vägen vi går på.
Bild 2: Lakrits-långben
Bild 3: Lakrits med en mycket fin pinne
Bild 4: Den fina pinnen igen
Bild 5: Sixten springer
Bild 6: Man måste ju konditionsträna inför säsongen säger Sixten och då måste man ju springa lite till
Bild 7: Tyvärr blev där igen bra bild på Ebba så det får bli en från i somras.
      

Fixade lite med bloggdesignen men ja, jag är ju ny på det där så jag får väl fixa om det någon annan dag. Ha det bra! /Rebecca

Kommentarer
Postat av: ellie.

headern blev bra :)



+ fina bilder! :):

2009-02-20 @ 19:27:49
URL: http://ellinoresange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0