Omträning

Hösten och vintern kommer troligtvis handla om omträning av Sixtens träning. Jag ska också försöka ändra på min handling lite så att den blir mer offensiv så att vi sparar tid och kan närma oss att ta cert iallafall.
Här är de saker jag än så länge tänkt träna om.

SIXTEN

Starterna
I nuläget tjuvstartar Sixten väldigt ofta och det gör att vi inte får så effektiva starter utan kommer igång efter typ halva banan. Jag tänker ha att han ska komma in mellan mina knä och sedan ligga ner. Att han ligger ner ska förhoppningsvis säkra för tjuvstarter lite. Sitt fungerar inte för oss just nu. Att han ska gå in mellan mina knä tänker jag ha för att vi får bättre kontakt på då har jag märkt när vi tränar. Han är mer med i hjärnan och tänker. Idag lärde vi först in att han skulle komma in mellan mina knä och sen lägga sig ner (sitt->ligg). Sen tränade jag på att han skulle ligga kvar var jag än var, om jag sprang och hetsade honom och att han skulle ligga kvar tills jag sa "okej". Det gick jättebra så det ska vi fortsätta med. (Tänkte skriva mer om dagens träning efter detta inlägg)

 

Kontaktfälltsbeteendet
Detta fungerar inte heller. På träning är det jättefint men på tävling hoppar han nästan varenda gång (alltså han hoppar ine men han hoppar nästan). Ska föra in nose touches i 2x2 så att han fokuserar lågt och söker sig ner. Håller på att lära in dessa på target på marken.
Jag vet att han hoppar på tävling för att jag låtit honom slarva.. Men nu känner jag att jag vill lära om dom lite och förhoppningsvis få dom snabbare, säkrare och bättre.



Slalomen
Den ska väl egentligen inte tränas om men den MÅSTE bli snabbare. Hade i nuläget velat ha om honom till enbenstekniken istället för tvåbenstekniken men det blir nog svårt att lära om. Får se hur jag ska göra här. Ska höra på måndag tänkte jag.
Helst skulle jag nog vilja få honom att gå lägre och ha enbenstekniken. Just nu studdsar han väldigt mycket.


Tvåbenstekniken         Bild: Jag


Enbenstekniken          Bild: Jag

JAG

Blindbyte
Dom är INTE bra. Dels för att jag inte vet riktigt hur jag ska få dom bra och dels för att jag därför inte tränat så mycket. Blir också till att höra om på måndag då det är det första jag vill träna med Sixten.

Handlingen i allmänhet
Kom inte på någon bra rubrik. Men jag vill få en offensivare och snabbare handling som jag skrev innan. Måste tänka mer på detta när jag tränar och går banan. Tänkte tänka igenom allt jag kan och se vad jag kan göra för att få det bättre. Tänka hur jag vill att det ska se ut och sen träna efter det.

Tävlingshandlingen
Ingen bra rubrik här heller. Det handlar bara om att jag måste handla likadant på tävling som jag gör på träning. Jag är JÄTTEdålig på det. Måste skärpa mig!


Det var vara allt för nu. Skriver kanske ett inlägg till sen.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad är det på måndag???

2009-08-16 @ 14:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0