Kurs för Jenny Damm

Ska försöka skriva det mesta från timmen idag :) Började med Lakrits som skulle träna kontaktfällt eftersom han är halt. Hon frågade vad jag hade lärt för något och jag sa 2 av 2 på som vi har tränat men att jag inte riktigt visste hur jag ville ha dom. Hon sa att hon tyckte jag skulle jobba vidare med det men lägga till nosduttar och träna med lock. Jag fick sen visa hur jag tränat och det gick inge bra för jag kom knappt ihåg hur jag gjort. :S Sen visade hon hur hon tränade och vi hade då med locket. Det gick jättebra, han var lite seg och låg idag men det var troligtvis pga att vi tränade på kontaktfältshinderna som han är rädd för. Hon visade iallafall hur jag skulle träna kontaktfältet på balansen och sen pratade hon lite om släppord. Jag har valt okej sedan innan. Hon sa att jag antingen skulle vara stilla när jag sa okej eller i rörelse, välja en av det och sen vara konsekvent. Jag tror jag ska ha stillastående men kan inte riktigt bestämma mig. Hon pratade rätt mycket om kontaktfältet på balansen och klickern och locket. Väldigt nyttigt tycker jag eftersom jag fick svar på en hel del saker jag tänkt över.
Sen gick vi över till gungan där jag berättade hur jag tränat den, alltså typ nästan inte alls. Sen berättade hon hur hon tyckte jag skulle träna den och vi började med det. Det gick ut på att han skulle skapa dunsen själv. Jag satt på ena sidan nedgången till gungan och han stod på andra (han hade koppel hela tiden, på balansen också, för att känna sig trygg) och sedan hade jag godis i handen som jag höll över gungan och han var då tvungen att sätta tassarna på gungan för att få godiset. Hade med klickern också. Det gick bra, han tyckte det var lite läskigt så vi måste träna mycket på detta. Sen berättade hon lite hur jag kunde fortsätta men det men det ska jag höra mer om innan jag fortsätter tänkte jag. Sen tog hon fram en liten bräda som var som gungan fast typ 10 cm hög. Vi gjorde samma sak på den och sen fick han gå över den lite. Det gick bra och då var han jätteglad :D Ska nog bygga en sån själv :)
Sen gick vi över till Sixten. Hon frågade om jag ville träna handling i allmänhet eller något annat. Valde blindbyten för det sög jag på. Gjorde en kombination som blev till två och det gick bra på slutet. Hon pratade mycket om linjer, något jag  tänker alldeles för sällan på kom jag på. Måste lära mig att tänka på det. Iallafall, blinbytena gick bra i slutet. Måste träna jättemycket på dom.
I blindbyteskombinationen ingick ett framförbyte och jag har bestämt att nästa gång får det handla om handling i allmänhet för mina framförbyte finns någonstans där jag inte vet var dom är. Är helt okonsekvent märkte jag.
Hon pratade också om att jag ska jobba mycket med stress med Sixten. Göra en övning som vi gjorde idag så att han stressar lite mer. Jag ska stressa honom när vi springer också så att han springer fortare.
Dessutom ska jag jobba mer med rösten hos båda hundarna.
Detta passet kändes jättebra och jag fick mycket att tänka på! Ska träna på onsdag och jag är riktigt taggad :D Skulle filmat men det börja regna så in i h*lvete. Sixten strejkade nästan. Det får bli nästa gång det med. :)

Haha och förresten. Lakrits pratade lite med Lotus och han blir lika glad varje gång han träffar annan bc! Så kul att se :d

Kommentarer
Postat av: Tina

Låter kul Rebecca, lite nya fräscha ideer från nån helt utomstående. Kan nog vara bra. Man snöar gärna in på det gamla spåret.

Fråga mej!!!!!

Du har ju en ung hjärna som kan ta in.



Lycka till

2009-08-17 @ 20:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0