Testar lite nytt

Innan idag var jag ute och tränade med Lakrits, säger bara: han är helt underbar att träna med! Nästan alltid med och han vill så mycket, han är väldigt koncentrerad och ger nästan alltid 100%. Än så länge har jag verkligen fått vad jag ville ha av honom.
Vi tränade först slalom, han har fått för sig att man ska gå in på andra sidan första pinnen av någon anledning så det tränade vi på. Lite svårt i början tyckte han men det lossande sen och nu kan ha gå en hel fyra slalom både med mig på höger och vänster sida.
Efter detta satte jag upp en raksträcka med tre hinder, första gången han kör med utmätt avstånd mellan hinderna dessutom, 5 meter mätte (alltså stegade) jag mellan hinderna. Vi tränade sen starter och att jag skulle springa bredvid honom så han vande sig vid det, fick tipsat om det av min väldans braiga tränare Linda. (Y) Tacktack. Starterna började vi med att sitta men sen gick vi över och testade lite med ligg också. Han var lite säkrare när jag hade honom liggandes men han rycker fortfarande väldig mycket, kan ju ses både bra och dåligt men det visar ju att han vill iallafall. Tänkte jag skulle testa det lite till och se vad som blir bäst.
Sedan sprang vi ju också bara på raksträckan och jag märkte att vid sista hindret drog han sig till mig och jag var tvungen att göra en armrörelse utåt mot hindret och tydligt markera med "fram". Det ska vi tränar mer på, han har börjat söka linjer rätt så bra faktiskt men vi ska fortsätta med detta i veckan.
Vi avslutade med lite till slalom och han är så duktig lille Lilleman. Han har lärt sig att följa slalomen själv, eller ja han har förstått det själv. Vi har ju bara tränat ingångarna. Nu ska vi köra säkerhet i slalom. Han är ju bara liten bebis fortfarande, 5 månader, men han är så duktig redan och det känns lite som jag går för fort fram med han så nu ska vi träna mycket säkerhet och träna allt väldigt ordentligt.

Detta blev ett lång inlägg. Ska skriva något till nu, bland annat om tävlingen. :)


 
Trött Lakrits blev en väldigt pigg Lakrits när vi gick ut senare :)


Kommentarer
Postat av: Linda

Tips från coachen:

Ställ en godisskål efter sista hindret så att han fokuserar mer på den än på dig. På det viset lär han sig att "fram" alltid betyder att han ska dra rakt fram och inte titta på dig. Det ska han bara göra när han hör sitt namn.

Grattis till 10:e platsen i hopp 3.

2009-04-13 @ 17:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0